Finalhjältar på kalas!

2 09 2007

Hela denna fantastiska festival – Nordiska musikdagar 2007 i Norrköping – rundades av med en festlighet på Arbetets museum, dit vi alla släntrade från Hörsalen i den oväntat eftersommarvarma septemberkvällen. Kalaset började kl. 21.

Det myllrade av fylkade kompositörer, musiker, tonsättare och aficionados av Guds sanna och vilda nåde. Vart man såg upptäckte man en legend! Baren var något underbemannad, tyckte jag mig märka, för visst var man törstig efter denna intensiva festivalvecka, och nu kunde och ville alla koppla av.

Det fanns dock ett fåtal personer som ännu inte angjort avkopplingsdestinationen, t.ex. Anne Pajunen och Sten Hanson, två av aftonens hjältar! Anne anlände i vit klädnad, klappande i händerna och hojtande, genomförande en strålande performance innehållande avancerad ljudpoesi och teatraliska inslag. Först tyckte jag mig känna igen det språkliga som något av John Cage från hans Empty Words, eller kanske något av Georges Aperghis – men det var i själva verket Westerberg Songs av Heinz-Juhani Hofmann (2006) för kvinnoröst, komponerade på tre dikter av finske poeten Caj Westerberg.
Efter lite publikinvolvering försvann Anne Pajunen ut genom ett fönster som mynnar i strömmens mörka vatten, och när jag glodde ut såg jag bara en svart vattenyta vari stadens ljus reflekterades. Det ryktades att en gummibåt hämtat Anne…

Sten Hanson, i vit skjorta och hängslen, genomförde sin sanslöst magnifika textljudkomposition Ränn-Sten, vari en text upprepas många gånger; varje gång något förändrad, tills den mot slutet övergår i kraxande skrik och rossliga exklamationer, också innefattande elektroniska ljud i sparsmakad skrud. Publiken föll i hjälplöst skratt, och i applådernas vilda mitt kunde jag inte avhålla mig från ett ljudligt ”Hurra!” – för Sten Hanson är en hjälte, och honom ska man hurra för!

Festivalen var slut. Jag avvek tidigt från festen, för att hinna samla mina intryck och få upp dem på bloggen.
Det är mycket jag inte beskrivit från Nordiska musikdagar 2007, t.ex. alla seminarier och diskussioner som förevarit. Det har inte hunnits med. Dessutom har jag av tidsbrist missat många konserter och framträdanden, t.ex. i Ljudstugan, på Stadsbiblioteket och särskilt vid Hörlursscenen. Jag har dock närvarat vid alla större och centrala begivenheter, och ordat subjektivt om dessa. Om några efter festivalen vill diskutera dessa inlägg, går det bra att skriva direkt hem till mig:

loco.nordin@mbox200.swipnet.se

Som slutbetyg för denna festival, de Nordiska musikdagarna 2007 i Norrköping, får jag säga att allt har skötts alldeles utmärkt, allt har gått i lås och avlöpt med en serie dundrande succéer, så tack allihop!

Norrköping har varit perfekt för festivalen, på grund av alla fantastiska lokaler och scener som finns samlade på en liten yta mitt i staden, på de gamla industriområdena. Jag har svårt att tänka mig att någon annan svensk stad kan bjuda bättre omständigheter. Det har varit enkelt att bara släntra mellan lokalerna, den ena finare än den andra!

Jag har ett litet förslag till förbättring när de gäller överblicken, som var lite svår, då många saker hände samtidigt på olika ställen, och man var tvungen välja. Det vore bra om man på ett enda stort blad – i affischform – visuellt kunde se vad som skulle hända, så att simultana konserter sattes upp bredvid varandra, längs olika nedåtlöpande linjer, dag efter dag, med tidsangivelser och lokalangivelser. Då kunde man själva rita in en böljande linje mellan de konserter man valt att bevista, och överblicken skulle bli total och enkel. Det är mitt enda förslag till förbättring, för annars var det här lysande!

Åtgärder

Information

Kommentera

